Thursday, June 24, 2010

KUIH LOPES


SALAM.......................
syukur alhamdulillah,akhirnya berjaya juga pos n3 kat sini.tak tau naper tak leh nak pos n3 2,3 hari ni.tensionnnnnnnn dibuatnya.walwupun masakan saya ni,biasa2 ja nak juga pos kat sini.hehe..........buat ni dah lama,masa kawan hubby dari kangar,perlis datang ke rumah tempohari.masih lagi menggunakan manisan tebu sebagai pencicah.jom tengok resepinya.....

bahan-bahan
3 cawan beras pulut
3 cawan santan cair
5 helai daun pandan
kelapa parut (putih sahaja)
secubit garam

pencicah tu boleh cicah dengan gula melaka yang dicairkan,manisan tebu

cara membuatnya
-basuh beras pulut
-blender daun pandan bersama santan cair-dapatkan 3 cawan
-masak beras pulut bersama air daun pandan dengan api sederhana,kacau hingga masak
-sejukkan sekejap,bungkuskan pulut dengan daun pisang
-kukus sehingga masak
-biarkan sejuk,potong dan boleh la digolek kedalam kelapa parut yang dikukus sekejap.
-sedai untuk dihidangkan.


No comments:

FOLLOWERS

Related Posts with Thumbnails