Friday, May 21, 2010

KUIH MASALODE AKA VADE

SALAM...................

resepi ambil dari rumah kakton........http://darirumahkakton.blogspot.com/



resepi kuih vade
bahan2
1. 2 cawan kacang dal, direndam semalaman supaya lembut
2. 1 biji bawang besar
3. 3 biji cili kering dihiris halus (kalau nak pedas, leh tambah)
4. 3 tangka daun kari dihiris
5. sedikit jintan manis/putih
6. garam secukup rasa
7. 3 sudu tepung gandum

cara2
1. Blend kacang dal tanpa air. Jangan risau kalau ada yg tak hancur...memang sepatutnya camtu pun...
2. Blend bawang besar, cili kering dan jintan. Kalau tak nak blend, boleh potong2 je bwg dan cili...Kak ton blend sebab anak2 tak makan kalau ada nampak bawang dan cili tu..habis dikorek dan buang...
3. gaul sebati semua bahan, tepung dan garam.
4. bentuk2 kan bulat leper dan goreng dalam minyak panas (kasi tenggelam dlm minyak tu).
*** kak ton bentukkan dan goreng terus...Bila agak2 dah masak sikit, baru terbalikkan...
jika tak, kuih akan berderai...Dan mesti deep fried supaya tak berderai...

6 comments:

Datin El said...

salam maria

akak n suami mmg suka sgt kuih ni tp tak penah buat main beli je..tq kongsi resepi nnti bolelah try..nampak sedap sangat..

♥LOVE2COOK♥ said...

I like this vade alot but never tried making..beli je! hehe...;)

Nak rampas dari akak sikit...:D

KAKINTAN said...

salam Maria...ada lagi ke masalode tu sedapnya....

Yat Maria said...

salam maria...ishhhh...mak kita suka sgt ni vade, bila la kita nak wat nih.....yours look sooooo tempting...cam tersa kunyah2 ni vade la...

sweetie2010.blogspot said...

Salam maria,

cantik kekuningan kuih ni, sweetie dan anak2 suka juga tpi tak pernah buat sendiri. nanti nak try la guna maria punya resepi. tima kasih ya.

aNIe said...

Salam maria...memang sedap masalode ni...makan dengan cili hidup...kalau buat sendiri memang berbaloi

FOLLOWERS

Related Posts with Thumbnails