Wednesday, May 5, 2010

ASAM PEDAS TULANG RUSA

SALAM..............
resepi saya akan update kemudian ye,ada hal pula...................


UPDATE
selalu tulang buat sup kan,kali ni kita ubah selera buat asam pedas.rasanya ok juga,not bad la.


bahan-bahan
500 gm tulang rusa
4 biji bawang merah-dimayang
1 batang serai-diketuk

bahan dikisar
10 tangkai cili kering
2 cm halia
20 gm belacan
1/4 sudu teh halba
air asam jawa secukupnya
air secukupnya
garam secukup rasa
minyak untuk menumis
daun kesom
bunga kantan


cara membuatnya
-panaskan minyak dan tumiskan bawang merah,serai dan juga bahan kisar hingga naik baunya
-kemudian masukkan halba bersama air dan juga tulang.biarkan hingga kuahnya mendidih dan tulang empuk.
-tuangkan air asam jawa,masukkan daun kesom dan bunga kantan
-perasakan dengan garam secukup rasa dan biarkan mendidih
-sedia dihidangkan

12 comments:

cikmanggis said...

salam maria..seumur hidup tak pernah makan daging rusa..mana dapat rusa ni?memburu ke?SEDAP KAN...

Noorma Ismail said...

jeles betui ngan Maria ni, selalu jer ada hidangan daging rusa. Murah ker daging rusa kat sana. Kat Kl ni dalam rm50.00 sekilo.. ker Maria sendiri pegi tahan jerat..heheheh..jangan marah... (dulu masa kecik2 saya selalu makan daging rusa dan lain2 sbb ayah saya suka pegi memburu dalam utan..)

zaidharis said...

aduhai,
ni yang rindu nak balik rumah,
hehe~

Jemput datang blog ni,
http://zaidharis-leechmiracle.blogspot.com/

maz said...

salam maria..waaa ada dging rusa ye kat sni..dgingnya maniskan..adik kita klu dtg umah dia bwa la menda2 yg mcm ni..hihi..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam maria...atie pon xpernah mkn daging rusa nie..camna rasanya yer?cam daging lembu ker?

salamdariborneo said...

to cikmanggis...
sedap daging rusa tu kak,lembut dan manis.di sini ada orang jual,senang dapat kat sini.

salamdariborneo said...

to noorma...
hehe,mana la ada masa g memburu.beli ni dari kawan hubby.rega kat sini murah la daging rm 20 dan tulang rm 15.memang berbaloi2..

salamdariborneo said...

to zaidharis...
kenapa rindu nak balik rumah?sekarang kat mana?

salamdariborneo said...

to maz..
yup memang manis dagingnya.

salamdariborneo said...

to atie

kalo nak rasa mana tau datang ke kk,boleh saya belikan.dagingnya lembut dan manis.

zaidharis said...

Sekarang belajar,
Dekat UM,
mak orang johor,
suka masak asam pedas.
=)

Anonymous said...

xanax no prescription online xanax effects long - onax 2mg xanax review

FOLLOWERS

Related Posts with Thumbnails