Friday, February 5, 2010

IKAN MASAK CUKA





SALAM........
kali buat ikan masak cuka,ikan ni adalah pemberian dari kawan my hubby....sebenarnya kitaorang pergi kenduri,nak balik tu dia tapaukan kami lauk kenduri.yang lain dah habis makan.nasib baik ikan ni dorg goreng ja,jadi keesokannya saya buat masak cuka.kalau nak sedap lagi biarkan semalam,baru best.....

bahan-bahan
ikan yang telah digoreng

bahan yang dihiris
bawang merah
bawang putih
halia

halba/biji sawi
cuka
bawang besar-di belah 4
cili api @ cili besar
gula
garam
serbuk kunyit

cara membuatnya
-tumis bahan yang dihiris bersama halba @ biji sawi hingga garing
-masukkan air,cuka,serbuk kunyit,garam dan gula
-bila mendidih,masukkan ikan,bawang besar,cili api
-sesuaikan rasa,sedia untuk dihidangkan.

7 comments:

Watierman, rmanbkr said...

Salam Maria...eh lamanya tak buat ikan masak cuka...selalu buat masak asam jer takut perut Hubby tak tahan cuka.....sedap tu Maria...dah telior ni ha!

salamdariborneo said...

wsalam kak watie,sedap juga ni kak sesekali tapi tak leh la selalu cuka tu......

Sue @ Nenie said...

Salam Kak Maria,
Kak Watie, cuka tu nanti boleh ganti ngan jus lemon kalau takut tak tahan kat perut...

Kak Maria, syiokkk nya kalau kat rumah saya ni ada yang nak mkn ikan...Sebab Ikan kegemaran saya tapi sebaliknya bagi yang sorang lagi tuuu...Hu hu hu

indahhouse said...

salam kak watie,
wah, baru dgar masak cuka ni. mesti sedap,kan? gambar yg kak maria ambil ni, makin menggoda la. :)

salamdariborneo said...

sue,
aah cuka tu boleh ganti dengan lemon kan.iya ,kesiaannya encik hubby tak suka ikan ye.kat rumah akak ni ayam pula kurengg.

salamdariborneo said...

nurindah.....
baru first time dengar ye,rasanya tempat lain panggil acar ikan kut.nur....tergoda ke tengok ganbar tu....biasa2 ja la.

Norasiah Nasir said...

nak copy boleh...terima kasih

FOLLOWERS

Related Posts with Thumbnails