Monday, February 1, 2010

ASAM PEDAS HARUM






SALAM........
emmm..............memang harum sesuai dengan namanya.tak rugi mencuba.resepi dari CMG,halalkan saya c&p kat sini ye.

bahan-bahan

1 kepala ikan duri (ikan mayong), dipotong - saya guna ikan teggiri ja
1 kepingan besar daging ikan duri, dikerat 2
1 biji terung biru, kupas sedikit kulit, belah dua dan kerat serong - saya guna terung bulat
1 cawan jus asam jawa
1 cawan cili kisar
2 batang serai, dititik
1/2 cm lengkuas, dititik
1/2 cm halia, dititik
1 genggam daun kesom
2 kuntum bunga kantan, belah dua setiap 1 kuntum
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya
8 biji bawang merah*
3 ulas bawang putih*
1/2 inci kunyit hidup*
1/2 inci belacan*
1 camca teh lada hitam biji*(*ditumbuk lumat)

Cara-cara

Ikan mayong dicuci bersih, perap dengan limau kasturi dan sedikit garam selama 10 minit, cuci kembali dan toskan.
Dalam periuk, panaskan minyak, tumis halia, lengkuas, serai dan bahan tumbuk lumat hingga harum, masukkan cili kisar dan terus menumis hingga terbit minyak, gunakan api sederhana.
Masukkan air, kacau rata dan bila mendidih, masukkan ikan tadi. Tambah daun kesom dan bunga kantan. Masukkan jus asam jawa, garam dan sedikit gula. Bair mendidih dan masukkan terung.
Masak hingga terung lembut dan rasa, jika ok boleh matikan api. Hidangkan segera bersama nasi hangat dan ulam-ulaman....

11 comments:

♥LOVE2COOK♥ said...

Hi KakMaria...I'm drooling!!! :)

Watierman, rmanbkr said...

Hrmmmm kasi Akak teliur lak nak makan assam pedas..keharumannya sampai ke Penang dah ni!!

TREAT AND TRICK said...

Salam Maria...geram tengok asam pedas u tu...amboi sedapnya!

Rokiah Abdul Aziz said...

salam kak maria...sedapnye asam pedas tu...nampak pekat je kuah tu dah la asam padas pebret kiah.kena buat jugak ni

indahhouse said...

salam kak maria,
semerbak bau asam pedas nih. tak sabar nak lunch :)

salamdariborneo said...

love...
hehe

salamdariborneo said...

kak watie...
bau sampai ke penang ke?tak per ambik bau cukup la kan.nak hantar pun jauh sangat.

salamdariborneo said...

treat n trick....
hehe....

salamdariborneo said...

kiah....
memang kuah dia agak pekat,sedap la bagi tekak akak.

salamdariborneo said...

nurindah....
memang semerbak baunya ......

蜂蜜蛋糕Maggie said...

,徵信社,尋人,偵探,偵探社,徵才,私家偵探,徵信,徵信社,徵信公司,抓猴,出軌,背叛,婚姻,劈腿,感情,第三者,婚外情,一夜情,小老婆,外遇,商標,市場調查,公平交易法,抓姦,債務,債務協商,應收帳款,詐欺,離婚,監護權,法律諮詢,法律常識,離婚諮詢,錄音,找人,追蹤器,徵信,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信社

FOLLOWERS

Related Posts with Thumbnails