Tuesday, April 6, 2010

AROI - AROI




SALAM....
buat kawan2 yang nak tengok rupa aroi2 tu,ini la gambarnya.nak terang banyak2 pun saya tidak arif sangat...takut silap bagi penerangan pula.tapi menurut kawan saya dan mak cik yang menjual aroi2 ni di TAMU,aroi2 ni adalah sejenis buah yang seakan2 buah kelubi,warnanya merah....dorg kopek kulitnya untuk mendapatkan isi.lepas tu dorg akan jemur hingga kering,aroi2 ni rasanya masam,lebih kurang macam asam gelugur aka asam keping.mask cik yang menjual di TAMU yang bagitau saya sedap jika di masukkan semasa mengukus ikan.


5 comments:

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam maria..tue ka rupanya aroi-aroi...baru nie tau!heeeeee

Noorma said...

ooo..itu rupanya aroi2, kalo saya buah tu dipanggil buah kelompang..mmg banyak kat tepi sungai..buah ni banyak digunakan dalam masakan minang/indonesia terutama masak lemak ikan. Mmg sedap la kalo letak buah ni..kat KL ni payah nk jumpa..saya pun tertanya2 gak, kat mana la pakcik tu beli buah ni..(pakcik tu jual nasi campur lauk minang ni..)tq maria.. dh bertambah sikit pengetahuan saya..

Jamie said...

Saya pun baru tau... mekasih letak gambar aroi-aroi nie

indahhouse said...

salam kak maria,
berkenan sungguh tgok aroi2 tu kak..rupa dia kan, macam asam masin yg manis2 tu. adus..aroi2 ni peranan dia macam asam gelugor kak? seb baik saya tak telan satu. hihihi. agak2 kalu buat ikan masak stim, masuk aroi2.. sodap nih

salamdariborneo said...

to azatie,noorma,jamie dan nurindah...
thanks ye sudi tengok aroi2 tu..

FOLLOWERS

Related Posts with Thumbnails