Friday, April 23, 2010

MIHUN SIAM SINGAPURA

 SALAM..................

bertemu kembali,maaf la tuan rumah ni kadang2 ada,kadang2 hilang kejap........buat semua yang singgah di sini terima kasih saya ucapkan,kunjungan balas akan menyusul selepas ini.itupun mesti settlekan kerja2 rumah dulu ye.......hari ni sempat buat sarapan sebab dah habis kerja malam,jadi hari ni saya bercuti tapi tenghari ni ada aktiviti jenjalan pula dengan member.menu pagi ini,mihun siam singapura resepi dari majalah RASA april 2010.yang bauhulu pandan wangi nanti saya letak N3 kemudian ye............jom tengok resepi mihun siam singapura.......




bahan-bahan

250 gm mihun- dicelur
1/2 batang lobak merah
segenggam taugeh -saya tambah
3 ekor sotong -saya tambah
sekeping tauhu-saya tambah
20 gm bawang merah    -dikisar
5 gm bawang putih       -dikisar
10 gm udang kering
5 gm kacang tanah -digoreng dan dikisar
20 gm asam jawa-dibancuh dengan sedikit air
1 sudu teh serbuk lada sulah
1 biji telur
garam secukup rasa
minyak masak untuk menggoreng

cara membuatnya
-panaskan kuali dengan  sedikit minyak,tumis bawang merah dan bawang putih sehingga berbau harum
-kemudian masukkan udang kering,kacang tanah dan serbuk lada sulah.kacau rata.
-masukkan air asam jawa,lobak merah dan mihun, kacau sebati.
-selepas itu,pecahkan telur,masukkan garam secukup rasa.kacau dan angkat.
-sedia dihidangkan.

9 comments:

Watierman, rmanbkr said...

uISH banyaknya hidangan penuh meja.....kalau dah dua negara bergabung kepakaran....kalahlah Malaysia....bihun 2 negara tu!!!

Mai Akak temankan Maria nak....kita makan kuih lapis, bahulu sedap tu dengan mihun 2 negara...mau kenyang sampai petang ni!

Eliza said...

salam kenal di pagi jumaat yg barakah..

Anonymous said...

nk tnaya bkn bihun siam tu ade kuah ke kak?

indahhouse said...

salam kak maria,
wah! buat jamuan ke kak? tak ajak saya pun.. hikhik.
meriahnya template baru kak maria, segar n ceria...!
Teringinnya bihun siam tu. lama tak buat bihun nih.

Farra Rizal said...

Jom join blog kite
Ni blog baru saye…

http://terataimewangi.blogspot.com/

ade yg menarik tau…nak layout muka sendiri??trylah..

salamdariborneo said...

to kak watie...
pandai akka ya bagi nama bihun 2 negara.hehe...mai la temankan saya makan.

salamdariborneo said...

to eliza...
salam kenal kembali.

salamdariborneo said...

to farra rizal

nanti akka g tgk ek...

蜂蜜蛋糕Maggie said...

,徵信社,尋人,偵探,偵探社,徵才,私家偵探,徵信,徵信社,徵信公司,抓猴,出軌,背叛,婚姻,劈腿,感情,第三者,婚外情,一夜情,小老婆,外遇,市場調查,公平交易法,抓姦,債務,債務協商,應收帳款,詐欺,離婚,監護權,法律諮詢,法律常識,離婚諮詢,錄音,找人,追蹤器,GPS,徵信,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信社

FOLLOWERS

Related Posts with Thumbnails