Friday, October 16, 2009

BURASAK




SALAM....
masih lagi dalam mood raya kan,burasak pemberian dari kawan pada hari raya yang lalu.makanan tridisi orang bugis,macam ketupat nasi gak...cuma bezanya buras dibalut dengan daun pisang dan di ikat ketat kemudian di rebus.boleh di makan dengan rendang,paling popular di makan dengan ayam masak lengkuas(risma & mardiana,kalau salah tolong betulkan ye.....).

P/S makasih mar sudi bagi akak rasa burasak ni....,nanti2 akak kasi ko ketupat palas lak ya.nanti akak balik kampaung dulu,ambil daun palas dari sana ye....

6 comments:

CikMin said...

salam selamat pagi maria...cikmin rasakan pernah makan burasak tu..beberapa tahun yg lepas la..rumah sape dah x hengat...

Watierman said...

Salam Maria...akak yang ada sangkut dengan keturunan Bugis pun tak pernah merasa...Burasak ni...tapi tahulah...sebab Akak have read it before...lagi pulak was not raised up by parents..so segala tradisi tak dapat nak diwarisi...infact..tak kenal sedara...ni lagi masalah besar!

salamdariborneo said...

to cikmin,wsalam.....ooo pernah rasa ya,mesti umah orang bugis nih.selangor & johor kan ramai gak bugis.


to kak watie,wsalam.....ala kak sayangnya tak dapat nak teruskan tradisi.tak pe kak belum terlambat leh tanya mak @ sedara2 yang masih ada kan..

halen said...

haaa aritu dgr si akim af7 cakap kt radio dia suka makan burasak rupanya ini la rupa burasak yer. adeq beradek ketupat lemang la ni kan..

salamdariborneo said...

aah,adik beradik ketupat lemang.nasib baik akak merantau ke sini leh juga kenal burasak nih....

nurindah said...

Salam kak Maria,
First time saya dengar burasak.
Macam ketupat ya kak? M, nak rasa skit :)

FOLLOWERS

Related Posts with Thumbnails