Friday, October 30, 2009

PENGAT NANGKA BERSAGU





SALAM....
buat pengat nangka atas permintaan my hubby....buat sikit ja, untuk sekali dia makan sebabnya saya masih berpantang lagi.sedap pula nampak tapi apa boleh buat sebab masih berpantang.rugi la kan.....hari tu buat laksa(masa dapat tempahan), tak makan pun...rasa pun minta tolong hubby yang tolong rasa.selalunya setahun saya pantang makan laksa,ni nak balik kampung kempunan la nak makan laksa teluk kecai...selalunya kalau balik kampung mesti pekena laksa teluk kecai(ni dah jadi acara makan yang wajib lak...hehehe).ok la berbalik pada pengat ni,resepi saya letak juga...tapi kuantiti tu pandai2 la ejas ya.......


bahan-bahan
500 gm nangka
1 liter santan pekat
200 ml air
1/2 sudu teh garam
200 gm sagu
2 helai daun pandan

cara membuatnya
-masak santan pekat,daun pandan dan air sehingga sedikit mendidih
-kemudian masukkan garam dan gula.tunggu sebentar sehingga gula hancur
-kemudian masukkan gula dan sagu
-biarkan sehingga sagu kembang dan sedia untuk dihidangkan.



8 comments:

blogresipi said...

Salam Kak Maria... lama kite tk sempat datang melawat akak nie..akak sihat? pengat nangka ade lagi ke? nampak bestnye la hai...

salamdariborneo said...

w'salam ijan,masih dalam pantang lagi kan...tungggggu nanti2 bioleh makan juga tu.sabar ye....

Watierman said...

Napelah kena tutup idung pagi2 ni...Maria ooi...Akak tak tahan betoi sebab dia berbau...huhuhu...adik badik dereyan jugak!

salamdariborneo said...

oooo,akak tak tahan bau rupanya.makan boleh tak?kalau tak boleh rugi la kak....hehe

cikmanggis said...

salam maria...lama tak singgah...ada nangka pula tu..sedap!!

salamdariborneo said...

w'salam CM,nangka memang sedap kan...

azah said...

salam maria..maria dah buka ke n3 pelita2 akak..kat sini yg blh dpt dgn senang pelita merah yg boleh dilipat dan digantung..ada gak warna hijau..boleh dpt kat KK trading di kompleks karamunsing, pelita yg warna putih bertangkai dan yg ada pinggang tu beli kat Putatan..tp dah habis akak borong..tak ada dah stok kat kedai apek tu..akak jual kat sek dan kat blog..kalau pelita merah bertangkai, pelita bola ada jual kat survey likas...cepat p rembat sebab makin ramai yg minat pelita ni..kat sek akak semakin berjangkit virus tu drp akak :p

salamdariborneo said...

kak azah,nanti saya pergi cari tapi kalo boleh beli dengtan akak lagi senang kan...hehe

FOLLOWERS

Related Posts with Thumbnails