Tuesday, April 7, 2009

SUP TULANG RUSA




SALAM..........
menu malam ni juga,macam biasa kat rumah ni tak pernah putus dengan daging & tulang rusa.semenjak dok kat KK ni tak pandang dah daging lembu...daging rusa tetap jadi pilihan.buat kengkawan yang nak rasa daging rusa tu....jemput le datang ke sini.harganya lebih murah berbanding dengan harga di malaya.kali ni buat sup resepi dari mak,yang letak kentang blend tu petua dari my bisan ,si ain le sape lagi.

bahan - bahan:
1/2 kilo tulang rusa
2 cm halia - diketuk
1 bungkus sup bunjut
2 biji kentang - direbus & dilecek
1 sudu teh lada hitam
garam & gula secukupnya
air secukupnya
minyak untuk menumis

bahan tumis:
3 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
2 kuntum bunga lawang
1 batang kulit kayu manis
2 biji buah pelaga
1 cm halia

bahan hiasan:
daun sup
daun bawang
bawang goreng

cara membuatnya:
-masukkan air bersama tulang dan rebus ,masukkan juga halia yang diketuk.
-rebus sehingga separuh masak dan masukkan kentang yang di blend tadi,garam dan gula.
-masukkan juga lada hitam.
-bila daging telah masak.di dalam kuali,panaskan minyak dan tumiskan semua bahan tumis hingga naik baunya.
-tuangkan bahan tumis tadi ke dalam kuah sup
-taburkan daun sup,daun bawang dan bawang gorengsebelum dihidangkan panas.

SELAMAT MENCUBA

2 comments:

Ainazli said...

patutla tersedak, upernya namaku disebut2...hehhehe..kak nanti kalu mo oder lagi payau, tolong oderkan sekali tok ain, 1kg daging n 1 kg tulang..dah lama nie tak makan..tension..tension..

salamdariborneo said...

ain....akak tak pernah tahu bila hakim oder....sedar2 dah bawa balik.suh la zz oder...dia kan lagi senang 1 unit dengan kak dayang.

FOLLOWERS

Related Posts with Thumbnails