Monday, January 4, 2010

CENCARU BANTUT ALA UTARA




SALAM........
cencaru bantut ni masak untuk lunch semalam,jadi dah habisss lah ye.resepi dari bonda terchenta......dulu2 mak selalu buat bantut guna ikan kembung borek....siap keluarkan tulang lagik.tapi saya tak pandai nak keluarkan tulang ikan tu.....dah belajar tapi tak lulus2 lagik.jadi saya tukar dengan ikan cencaru.


bahan-bahan
1 ekor ikan cencaru -saiz besar
2 genggam kelapa
garam
2-3 helai daun kesom-dihiris halus
sedikit bunga kantan-dihiris halus


bahan kisar(kalau nak sedap + rajin-tumbuk)
3 tangkai cili kering
2 ulas bawang merah
sedikit halia
1 batang serai
sedikit kunyit hidup
sedikit ketumbar,jintan manis & jintan putih

cara memasaknya
-gaulkan bahan kisar bersama kelapa parut& garam.gaul rata
-sumbatkan bahan ini ke dalam ikan dan balut dengan daun pisang.
-bakar ikan hingga masak.



14 comments:

zai@umiaiman said...

SEDAPNYER...skrg bila dok shah alam ni bila tingin nk mkn buat gak ler cm ginie skli skala..

hazila said...

Sedapnya, pernah makan ikan haruan masak cam ni. Tapi bila nak membakar la yg paling malas tu.

nOOrsha said...

salam kak maria...ade bunga kantan tu mesti tambah wangi n lagi sedap kan kak...aduhai...teringin lak nak wat...tapi nape namanya cencaru bantut? hihih...tapi apepun tengok gambo, bace resipi pun da tau sedap tu....nyumnyumm.... ni kite bawakkan puteri 2 sebilik utk akak... ngan lupe makan lpas mkn nasi tau... hihi...

Watierman said...

Nak juga....akak tak de stok ikan cencaru le....!!

Ieza said...

memang sedap ni..terliur dh ni..slurp..

Sue @ Nenie said...

Kih kih kih Mula² baca tajuk ni, ingatkan ikannya yang bantut..Rupanya nama resipi ni...Emmmmm....Lama betul tak makan ikan bakar ni....

indahhouse said...

Salam kak maria,
Pergh....terasa kat tekak ni. nampak sedap tu kak...!

salamdariborneo said...

to zai.......
kalau dok jauh dari mak terpaksa la buat kan kalau nak makan ye.

salamdariborneo said...

to hazila.....
ikan haruan pun sedap gak buat macam ni.

salamdariborneo said...

to noorsha.....
bantut tu panggilan dari org utara,ala sama ja dengan ikan sumbat.

salamdariborneo said...

to kak watie.....
kak ikan kembung pun boleh.

salamdariborneo said...

to ieza....
aah memang sedapppp.

salamdariborneo said...

to nenie.....
hehe...suspen gitu.

salamdariborneo said...

to nurindah.......

cuba la memang sedap.

FOLLOWERS

Related Posts with Thumbnails