Monday, January 25, 2010

SOTONG GORENG TEPUNG





SALAM.....
menu lunch semalam,resepi dari che iza MYR.nanti saya letak resepinya ya,selalu buat guna resepi.ini antara resepi yang best untuk sotong goreng tepung.kadang2 saya buat guna udang juga,sesuai dengan citarasa kami sekeluarga.

UPDATE:

Bahan-bahan ( 3-4 orang )
300 gm sotong
1 cawan tepung gandum
1 sk baking powder
1 biji telur
sedikit garam
lada sulah

Cara-cara
-Potong sotong kecil2, bersihkan dan toskan airnya biar sampai kering.
-Gaul sotong dgn sedikit garam dan lada sulah.
-Pukul telur setakat nak satukan yg kuning dgn yg putih jer. Masukkan sotong ke dalam telur. Ketepikan
-Gaul tepung dgn bp. Masukkan sotong yg telah digaul dgn telur dalam tepung, salutkan habis sotong dgn tepung. Kalu nak pedas boleh letak sikit serbuk kari dalam tepung.
-Goreng deep fry sampai golden brown. Goreng sotong kejap jer dalam 4-5 min kalau tak nanti sotong keras and liat pulak.

10 comments:

ijan said...

Aduhai sotong... menggoda sungguh digoreng goreng begitew!!!

idayusof. said...

Dtg bertandang pepagi pastu nampak pulak sotong.Aduh... bertambah bunyila perutku ini.

Alimaz-Kembara Terasing said...

salam kak...leh amik resepi tak...

AbbotCottage said...

mang best kan resipi sotong goreng che iza tu kak maria? best tatau nak cakap caner lagi dah..uhuuuu lama dah tak bikin ... nak bikin ah minggu ni

Sue @ Nenie said...

Salam Kak Maria,
Suke gak sotong goreng tepung tapi tak pernah lulus² lagi ni..asyik² tertanggal baju jeee...Tension betoiiii....

salamdariborneo said...

to ijan....
tergoda ye.....hehe

salamdariborneo said...

to idayusof
terliur ye,cepat la pergi masak.

salamdariborneo said...

to alimaz
ambil la resepi tu,memang untuk dikongsi kan.

salamdariborneo said...

to abbot
aah memang best resepi ni,lebih sedap dari di kedai.

salamdariborneo said...

nenie....
cuba bagi sotong tu kering dan baru salut tepung ,akak buat ok pula....

FOLLOWERS

Related Posts with Thumbnails