Wednesday, January 20, 2010

TALAPIA MERAH TIGA RASA RASSARI





SALAM.........
sebenarnya masakan ikan ni udah pinish,hehe..............biasa la saya kan bzzzzzzzzzz jadi lambat mengN3kannya.ikan talapia hasil pancingan my hubby,masak tiga rasa ikut resepi dari majalah mingguan wanita(tak ingat dah bila............sebab saya potong resepi tu dan tampal dalam buku resepi ja).menurut cerita dalam majalah tu .....resepi dari restoran nilam rassari yang terkenal di negeri sembilan(tak pasti restoren ni masih ada lagi ke tidak).rasanya memang besttttttttttttt.sedap sekali.............


atas permintaan nenie....saya taipkan resepinya ye.....


bahan-bahan
1 ekor ikan siakap-saya guna talapia merah

bahan ni dihiris halus
10 biji cili api
2 biji cili merah
2 biji cili hijau
2 ulas bawang putih


4 sudu sos tiram
8 sudu sos cili
1 biji limau nipis
garam secukup rasa
minyak untuk menumis

bahan yang saya tambah
2 batang serai-di hiris
1 sudu makan cili serbuk

cara membuatnya:
-ikan di goreng.angkat dan ketepikan.

untuk kuahnya:
-tumis bawang putih.masukkan bahan yang telah di hiris,sos cili,sos tiram dan serbuk cili.
-masak hingga pecah minyak.perasakan.
-tuangkan kuah ke atas ikan.perahkan limau ke atasnya.



ini lah resepinya,boleh nampak ke tak aahhhh?kalau tak nmpak dan nak resepi tu bagitau ahh nanti saya taip balik.oh ya.............saya ada tambah serbuk cili dan serai dalam masakan ni.selamat mencuba.............

10 comments:

Ms AiReEn MoHd said...

salam kakak maria....cedap nyer ikan talapia tercekik limau tu..ngeeeee...eryn kalau masak gini mcm kat resto jer da rasenyer..hebat la kakak neh

Sue @ Nenie said...

Salam Kak...

Waaaa..tak nampaklah resipinya...Kalau akak rajin boleh taipkan yaaaa...pleaseeeee....

Nanti boleh cuba curah kat ikan kembung goreng pula..Pasal Sue tak pandai nak bersihkan ikan talapia ni...

♥LOVE2COOK♥ said...

Hi KakMaria!!! Sedapnya ikan nih! Nak tapau...ada lagi tak??? :)

salamdariborneo said...

to eryn....
haha,tercekik limau ya.eryn cuba la masak cam gini silap2 leh tutup kedai yang ada sekarang.haha........

salamdariborneo said...

nenie......
nanti akak taipkan ya.akak pun tak pandai siang ikan tapi syukur my hubby yang tolong siangkan.

salamdariborneo said...

to love
hi,ala dah habis la..

JC said...

Sedapnya..my family suka resipi cam ni

indahhouse said...

salam kak maria,
wah, nampak macam ni ngan ikan fresh, memang sedap punya! kak maria suka tgok majalah? saya pun. :)

salamdariborneo said...

jc.......
emm,memang sedap.cuba la.

salamdariborneo said...

nur......
akak memang suka baca majalah.setiap bulan mesti beli seri dewi & keluarga,yg lain2 tu tengok kalau ada yang menarik.

FOLLOWERS

Related Posts with Thumbnails