Tuesday, August 4, 2009

NASI AYAM SPECIAL




SALAM....
ini menu semalam,as requested by my kids.dalam demam2 tu terpaksa juga masak nasi ayam ni demi anak2.tapi puas hati sebab habis dorg makan.kali ni cuba resepi dari kak jun MYR....

Bahan-bahan ( 6-8 orang )
Untuk rebus
-1 ekor ayam dipotong ikut suka besarnya (x potong pun boleh)
- 2 ulas bawang putih
- 2sm halia yg diketuk
Untuk perap
>1 sudu besar kicap pekat
>1 sudu besar sos tiram
>1cm halia
>2 ulas bawang putih
>sedikit kicap cair - saya tambah 1 sudu besar madu
Untuk nasi
- 5cwn beras
- 3 sudu besar butter
- 1cm halia- ditumbuk
- 4 ulas bawang putih -ditumbuk
- air rebusan ayam tadi secukupnya
- sedikit garam.
Bahan sos
> 5biji cili merah
> 5 ulas bawang putih
> 2cm halia
> 1 sudu teh cuka, garam, gula
> 1/2 cawan air
Untuk sup
@lebihan air rebusan ayam
@1 biji bawang besar kisar
@rempah sup
@garam
@daun sup yg dihiris.

Cara-cara
- Ayam dipotong ikut suka besarnya (x potong pun boleh)..bersihkan dan di lumur dengan 2 ulas bawang putih yg ditumbuk dan 2sm halia yg diketuk..dan rebus hingga empuk
-Toskan ayam dan perap dengan bahan-bahan untuk perap selama 15-20min. Goreng hingga garing.
-Basuh beras dan toskan. Panaskan butter, tumis halia dan bawang putih hingga garing. masukkan beras, terbit bau, masukkan air rebusan ayam secukupnya dan garam. Masak seperti biasa.

Untuk sos
-blendkan semua bahan diatas. boleh ditambah tomato sos/sos cili jika suka. Boleh juga dimasak sebentar (jika suka)
Untuk sup- air rebusan ayam didihkan bersama bawang besar, rempah sup, garam dan daun sup tadi.







ayam mesti goreng garing macam nih,kalau tak dorg tak layan...........

2 comments:

blogresipi said...

Salam... akak demam2 pon rajin jugak ke dapur ye. siap wat nasi ayam lagi tue... harap2 cepat2 la baik demam ye ka.. jgn lupe makan ubat.hehe

salamdariborneo said...

ijan,demi anak2 yang nak makan...aku gagahi juga memasak.cewahhh

FOLLOWERS

Related Posts with Thumbnails